top of page
Pretraživanje

Kako se pripremiti za javni nastup?

  • Writer: Ivan Vrdoljak
    Ivan Vrdoljak
  • 26. lip 2024.
  • 4 min čitanja

Updated: 15. stu 2024.

“Postoje samo dvije vrste javnih govornika: nervozni, i lažljivci”, rekao je jednom slavni književnik Mark Twain. Tom rečenicom prilično je dobro opisao psihofizičke manifestacije treme, odnosno straha od javnog nastupa.


Velikoj većini ljudi nije baš najprirodnija stvar na svijetu stati pred punu konferencijsku dvoranu, ili TV kameru i govoriti. Mnogima je dovoljno stresno održati poslovnu prezentaciju pred nekolicinom kolega, ili govor na vjenčanju. Najbolji lijek za sve te probleme je svakako dobra priprema. 


Kad govorimo o javnom nastupu, Internet je prepun instant savjeta koji često mogu biti zamka, jer nisu prilagođeni vama i vašoj osobnosti. Svi imamo svoje snage i slabosti u nastupanju, i treba pomno birati koje ćemo savjete i principe primijeniti. Želimo ostati autentični, a ne glumiti nekog drugog.

Javni nastup: 5 ključnih savjeta

Većina klijenata koji mi se jave da im pomognem s pripremom nastupa - ističe tremu kao najveći izazov. No, tek prilikom edukacije shvate da postoji još niz stvari o kojima dotad nisu ni razmišljali. Zato vam u nastavku dajem 5 ključnih savjeta koji će vam pomoći da se pripremite za vaš prvi (ili stoti) javni nastup. 

Mikrofon u dvorani

Odredite cilj javnog nastupa

Morate znati što želite postići nastupom. Samo informirati ljude, prodati im nešto, promijeniti njihove stavove, umrežiti se s njima? Je li riječ o kombinaciji ovih faktora, ili o nečemu sasvim desetome? Odgovor na to pitanje odredit će sve daljnje korake. „Što je cilj?“, jedno je od prvih pitanja koje postavim svakom mojem klijentu koji mi se obrati za pomoć u pripremi nastupa.


Definirajte svoju publiku

Znate li kome se obraćate?  Mlađi ili stariji? Stručnjaci ili laici? Koliko znaju o Vašoj temi? Obraćate li se CEO ekipi s rasponom pozornosti od 2 minute, ili ljudima koji željno upijaju svaku vašu riječ? Koliko vremena imate na raspolaganju? 


Postoje 4 osnovne vrste publike (prijateljska, neutralna, nezainteresirana i neprijateljska), a svaka ima svoje zakonitosti. Nećete pokušavati ispasti komični uvijek i svugdje, baš kao što nećete ulaziti u dugačka i kompleksna objašnjenja kod svakog tipa publike. 


Da, dobro se pripremite oko teme, ali.... prilikom strukturiranja sadržaja razmislite i kome se obraćate. Nešto što vama zvuči razumljivo i zanimljivo (zbog predznanja o temi i osobnog interesa), vašoj publici možda nije.


Počnite s pripremom na vrijeme

Nerealno je očekivati da ćete biti odlični u izvedbi prezentacije, govora na poslovnoj konferenciji ili u TV intervjuu ako se za to krenete pripremati 24 sata prije nastupa. Krenite s pripremom bar nekoliko dana ranije, zapišite bilješke, pripremite sadržaj i strukturu, razdvojite bitno od nebitnog.


Sadržajem morate donijeti konkretnu vrijednost publici. Jasno oblikujte glavne poruke, umjesto nizanja šume informacija. Što ste koncizniji u sadržaju, to ste upečatljiviji. Prosječno trajanje emitirane izjave u informativnom TV programu je 15 sekundi, govorimo li o dvominutnom prilogu za Dnevnik. Slično vrijedi i za konferencijske nastupe. Ne biste vjerovali kako se izlaganje planirano u trajanju 5 minuta - u stvarnosti lako pretvori u 10 minuta.


Čovjek koji drži govor na pozornici

Vježbajte javni nastup!

Ovdje dolazimo do ključnog problema. Većina ljudi malo ili nimalo izvježba pripremljeni nastup prije izlaska na pozornicu ili pred kameru. Prvi put riječi naglas izgovore tek prilikom nastupa. To je recept za katastrofu!


Tek kad krenete vježbati, primijetit ćete da neke rečenice izgledaju dobro na papiru, ali zvuče loše kad ih izgovorite naglas. Upravo će vježba omogućiti da uspješno pročistite i prilagodite sadržaj nastupa. Vježbajte pred zamišljenom publikom, pred ukućanima, ili se jednostavno snimite smartphoneom. Na snimci ćete sigurno jasno uočiti i koje dijelove sadržaja ili izvedbe želite popraviti.


S mojim klijentima, vježbanju nastupa posvećujemo značajan dio vremena. Nakon što odredimo najbolju strukturu i pročistimo sadržaj, specifičnim vježbama jačamo kvalitetu njihovog glasa, izgovora i neverbalne komunikacije.


Imajte pozitivan stav prema publici

Na treninzima s klijentima, puno vremena i vježbi posvećujemo i upravljanju tremom. Učimo minimizirati psihofizičke manifestacije treme. Spoznajemo kako promijeniti fokus vlastitog uma sa sebe na sadržaj, i time okrenuti stresne reakcije našeg mozga i tijela u svoju korist.


Značajan dio treme ublažit ćete promjenom stava prema svojoj publici. U 90% slučajeva ljudi vam se nisu došli rugati ili vas gađati rajčicama, nego nešto naučiti od vas. Osim ako ste političar koji drži govor na birački nepovoljnom području (tada vrijede drukčija pravila), publika je na vašoj strani i želi da uspijete. Zato promijenite stav iz „zašto me tako smrknuto gledaju“ u „baš mi je drago da ih je ovoliko došlo poslušati me“.  


Isto vrijedi i za TV. Kamera i mikrofon upereni su u vas ne da vas strijeljaju, nego zato jer je novinar procijenio da ste vi i ono što imate za reći - dovoljno važni za TV gledatelje. Više razmišljajte o tom sadržaju i fokusirajte se na taj sadržaj, a manje na sebe. Ovakve promjene fokusa čine veliku razliku. 


Sve što sam naveo čini čvrste temelje javnog ili medijskog nastupa. Samu izvedbu, kao što sam spomenuo, prilagodite svojem stilu i svojoj osobnosti. Budite autentični, i na pozornici nemojte pokušavati glumiti nekog drugog. Oslonite se na svoje snage, i manje razmišljajte o slabostima. Prilikom pripreme idućeg nastupa, primijenite ove savjete kako bi poboljšali svoj dojam pred publikom, a time i vlastito samopouzdanje. 


Sretno,

Ivan



 
 
bottom of page