TV INTERVJU: 5 LEKCIJA ZA VAS
- Ivan Vrdoljak

- 4. ruj 2024.
- 4 min čitanja
Updated: 24. stu 2024.
Kao TV novinar, pred kameru za intervju sam doveo stotine različitih ljudi i profesija. Od nasumičnih građana na Jelačićevom trgu, preko industrijskih stručnjaka, vojnih časnika, liječnika, sportaša, profesora, prosvjednika, odvjetnika, osuđenika, pa do najviših državnih dužnosnika ili elitnih biznismena. Pojam „puno govori, malo kaže“, često nas asocira na političare. Posebno na onu glasnu i samodopadljivu sortu lišenu sadržaja u izričaju, ali ovisnu o medijskoj pozornosti.
No u šumi poslovnih konferencija, jednom sam naišao na visokopozicioniranog poslovnog čovjeka koji izrazito voli kameru i svjetla pozornice, ali nije smatrao da zauzvrat treba odgovoriti na postavljena pitanja i publici pružiti sadržajnu vrijednost. Donosim vam priču o najdosadnijem TV intervjuu u mojoj novinarskoj karijeri, i pet lekcija koje iz toga možete naučiti ako planirate gostovati u medijima.

Dosadan intervju
Taj strahovito dosadan intervju priuštio mi je strani predsjednik jedne međunarodne poslovne udruge u Hrvatskoj. Silno je htio nastupiti na televiziji i ponudio se putem lokalnog predstavnika. Zbog njegove poslovne titule i lukrativne (financijske) industrije u kojoj spomenuta udruga posluje, pomislio sam kako bi to mogao biti zanimljiv razgovor: s relevantnim podacima, stručnim uvidima i pokojim zanimljivim stavom ili zaključkom.
Kako sam se samo prevario! Taj gospodin sa sjevera Europe, u kasnim 50-ima i u finom odijelu, pokazao se izrazito lošim sugovornikom: bio je škrt na konkretnim informacijama i nije htio pokazati ni trunku osobnog stava o aktualnim globalnim trendovima u financijskoj industriji. Nakon što bih ja postavio pitanje, on bi (umjesto odgovora) skrenuo razgovor na protokolarne i nevažne detalje o organizaciji koju predstavlja. Sve što je izrekao, zvučalo je monotono i birokratski. Nešto slično onim uputama koje slušate na razglas u avionu prije polijetanja.
Pitanja su bila vrlo benigna. Nisam od čovjeka njegovog profila ni očekivao neku "ekskluzivu", ali me iznenadio pokušaj verbalne eskivaže u gotovo svakoj rečenici: Primjerice, pitao sam ga: "s obzirom na globalne pokazatelje, čini li vam se da je X trenutačno bolja klasa imovine od Y za investitore na financijskom tržištu?". On je potpuno zanemario pitanje i odgovorio: "naša udruga djeluje u XY zemalja, imamo XYZ članova", blablabla... Ja bih ponovio pitanje, a on odgovorio da "ne može ići u detalje".
Intervju, novinarska bitka
Tih desetak minuta intervjua pretvorilo se u novinarsku bitku za barem jedan zanimljiv odgovor. Uspio sam izvući nekoliko konkretnih rečenica, ali prilikom pregledavanja snimke, razmatrao sam odustati od emitiranja. Jer ako je takav intervju meni bio dosadan, kako bi na njega tek reagirala publika koja televiziju i inače gleda s polovičnom koncentracijom?

Zašto se taj sugovornik onda uopće ponudio mojoj TV kući, ako nije imao ništa supstancijalno za reći? Pitao sam to i njegovog hrvatskog predstavnika. Pravdali su se pravnim ograničenjima tema o kojima smije govoriti, no evo o čemu se doista radilo:
Evidentno, medijski nastupi godili su egu tog čovjeka. Pritom je i vjerovao kako mu poslovna titula opravdava praksu da puno govori, a ništa značajno ne kaže. Bezličan dojam u očima publike nije mu smetao.
Ako si općenit, neodređen i ne pokažeš stav ni o čemu, nećeš se nikome ni zamjeriti. Tako je on razmišljao i kročio kroz televizijske minute, ne shvativši da novinarima ostavlja praktički neupotrebljive intervjue, a sebi narušava imidž. Na kraju sam ga ipak emitirao, ali - bila mi je to bila velika lekcija.
Nekoliko je lekcija koje i vi možete izvući iz ove priče uoči svojeg idućeg intervjua. Kao sugovornik u TV intervjuu, trebate imate na umu ovih pet stvari kako bi snimanje donijelo korist publici, vama i novinaru.
RAZUMIJEVANJE SVRHE INTERVJUA
Temeljna svrha TV intervjua je informiranje gledatelja i javnosti o aktualnim temama ili događajima od javnog interesa. Javni interes znači da odgovor na određeno pitanje zanima velik broj ljudi, ili tema u nekoj mjeri izravno utječe na život publike (inflacija, porezne ili socijalne politike, cijena goriva, kamatne stope). Zadovoljenje javnog interesa je misija svakog novinara.
JASNI ODGOVORI
Vaši odgovori na novinarska pitanja trebaju biti jasni, precizni, sažeti i temeljeni na činjenicama. Publici morate pružiti vrijednost. Posebno kada su u pitanju kontroverzne teme. Izbjegavanjem pitanja ili pružanjem nejasnih odgovora - možete izgubiti povjerenje publike, jer se stvara dojam da nešto skrivate. Odgovorite na pitanje, pa onda obrazložite odgovor. Trudite se biti sažeti. Ako ne znate odgovor, u redu je to priznati. Kompleksne dijelove teme uvijek pokušajte objasniti konkretnim, stvarnim primjerom.
ČINJENICE, ALI I STAV
Novinar od vas ne želi čuti samo puke činjenice, nego i stav o određenoj aktualnoj temi, politici, širem industrijskom trendu ili globalnom događaju. Novinar je ondje da istakne činjenice, ali od vas očekuje da ih protumačite, stavite u odgovarajući kontekst i izvučete zanimljiv zaključak. To zahtijeva da budete informirani, ali i izravni. Ako je netko procijenio da ste VI dovoljno važni da publika čuje što VI mislite o nečemu, nastojte to i pokazati. Gledatelji će cijeniti što imate stav, složili se s tim stavom ili ne.
OBOSTRANA KORIST
Vama kao sugovorniku, TV nastup omogućuje još nešto: da povećate svoju vidljivost i izgradite imidž ili profesionalnu reputaciju. Omogućuje vam i da u eter „gurnete“ i stavove, ideje ili poruke koje su vama osobito važne. Ali, to ćete postići samo razumijevanjem javnog interesa kao temeljne svrhe intervjua. Izbjegavanje odgovora i zavlačenje razgovora pucanj je u vlastitu nogu.
(NE)VERBALNA KOMUNIKACIJA
Glas i govor tijela izravno utječu na vašu uvjerljivost u TV intervjuu. Govorite razgovijetno. Nemojte zvučati monotono. Želite izgledati srdačno i umjereno energično. Ako tema dozvoljava, osmijeh je uvijek dobrodošao. Trema ponekad "pojede" ljude u eteru, do mjere da na ekranu djeluju kao Dustin Hoffman u Rainmanu. Stoga, vježbajte svoje odgovore na najočitija pitanja prije nastupa. Budite autentični, budite ono što jeste, ali upamtite da ste na TV-u zbog gledatelja, ne da bi se s nekim obračunali. Zaboravite namrgođenost. Odijenite se sukladno prilici i dojmu koji želite postići.
Sveobuhvatna priprema za TV intervju uključuje još niz stvari koje detaljno vježbam s polaznicima mojih treninga, ali krenite malim koracima. Primijenite ove savjete već na idućem intervjuu, ostavite dojam profesionalca i budite sigurni da će vas svaka TV kuća opet pozvati na razgovor. Za razliku od gospodina koji je bio tema ovog teksta.


