6 OBILJEŽJA DOBRIH GOVORA
- Ivan Vrdoljak

- 10. srp 2024.
- 3 min čitanja
Updated: 15. stu 2024.
“The only reason to give a speech is to change the world", rekao je svojedobno američki predsjednik John F. Kennedy. Njegov inauguracijski govor iz 1961. smatra se jednim od najboljih javnih govora u suvremenoj povijesti, a generacije će pamtiti i slavnu rečenicu: "My fellow Americans, ask not what your country can do for you, ask what you can do for your country." U ovom tekstu donosim vam sastojke i recept za uspješan javni govor.

Recept za uspješan javni govor
Koliko god nam izgledalo da najbolji govornici nastupaju s lakoćom, često nismo svjesni koliko rada i pripreme stoji iza vrhunskih govora. Kennedy je svoj 14-minutni inauguracijski nastup, prema podacima iz Nacionalnog arhiva SAD-a, započeo pripremati gotovo 3 mjeseca prije inauguracijske svečanosti. Njegov citat s početka ovog teksta potiče govornike da nastoje napraviti razliku svojim riječima. Kennedyjeve riječi bile su izrazito snažne, a razliku koju je ovaj državnik činio u mandatu platio je životom: ubijen je u atentatu 1963.
Javni govor, u svojoj srži, alat je za pozitivnu promjenu i utjecaj. Polaznicima mojih treninga javnog nastupa uvijek ponavljam da je uvjet za održati javni govor - imati nešto za reći! Konkretnije, nešto što će biti od interesa i važnosti za publiku. Znam, zvuči kao nešto što se podrazumijeva. No zašto onda toliko često na poslovnim skupovima, konferencijama ili izjavama za medije, sastancima, vjenčanjima, ili božićnim zabavama vidimo dosadne govore? Zašto neki ljudi ponekad nastupaju isključivo s ciljem da nastupe i da ih se čuje? Kakva greška! Samozadovoljni govori, koji se mahom svedu na pozdravljanje okupljenih i nekoliko općenitih floskula - besmisleni su i dosadni.
Ne biste trebali govoriti samo zato jer vi (ili netko drugi) misli da trebate govoriti. Siguran sam da ste barem jednom bili „žrtva“ besmislenog govora kao dio publike.

Baš zbog takvih slučajeva, u ovom tekstu bavimo se obilježjima dobrih govora. Vjerujem da će vam olakšati pripremu vašeg idućeg govora.
Priprema dobrog govora
#1 SVRHA Govor mora imati svrhu, a vi kao govornik trebate odrediti cilj koji želite postići govorom. Taj cilj nikako ne može biti „govorim tek toliko da nešto kažem“. Razmislite o ovome: Što želite da vaša publika SAZNA, OSJETI i UČINI nakon vašeg govora?
#2 PORUKA
Odredite glavnu poruku vašeg govora. Pročistite je do kristalno jasnog i razumljivog oblika. Treba biti jednostavna, snažna, pamtljiva i izreciva u 10 riječi. Ostatak govora i ostale poruke služe kao podrška glavnoj poruci.
#3 PRIČA
Dobra priča iz života povezuje vas s publikom. Publika prvo mora vjerovati autoritetu govornika, da bi vjerovala onome što govori. Ispričajte svoju priču i njome zainteresirajte, nadahnite ili bar nasmijte ljude. Crtica iz života vam može poslužiti kao odličan prijelaz na širu temu, problem ili rješenje o kojem govorite.
#4 PODACI
Postoje li statistički podaci ili istraživanja koji podupiru vaše tvrdnje? Iskoristite neke od tih brojeva, iznosa, količina ili podataka. Mogu vam poslužiti kao snažan argument. Brojke znače konkretnost, i ostavljaju dojam da je govornik pripremljen i konkretan, odnosno da barata činjenicama. Isto vrijedi i za pamtljive citate poznatih osoba. Legendarni inženjer W. Edwards Deming jednom je rekao: "Bez podataka, vi ste samo još jedna osoba s mišljenjem." Bez uvida u podatke, ljudi donose odluke na temelju instinkta, nagađanja ili prevladavajućih teorija. Ljudi su u opasnosti da djeluju na temelju predrasuda ili lažnih pretpostavki.
#5 HUMOR
Sadrži li govor malo humora? Rijetko koja tema je toliko ozbiljna da ne dozvoli bar jednu šalu. Pa i na vlastiti račun. Kada koristite humor u govoru (pogotovo na vlastiti račun), pokazujete svoju ljudsku, ranjivu stranu. Ujedno pokazujete i da ste dovoljno samouvjereni da se smijete i da sebe ne shvaćate previše ozbiljno. Humor može razvedriti tešku temu ili situaciju, smiriti vaše živce i zaokupiti pozornost publike.
#6 IZVEDBA
Kvaliteta izvedbe izravno određuje koliko će vašeg govora publika upamtiti. Nije važno samo ono ŠTO kažete, nego i KAKO to kažete. Budite autentični i ne glumite nekog drugog tijekom govora, ali prilagodite tempo govora, intenzitet i ton glasa te govor tijela cilju koji želite postići. Izgovorite naglas sve što mislite reći, i izvježbajte taj govor 10x prije nastupa. Da, dobro ste pročitali. Svojim klijentima često ponavljam kako je jedna od najčešćih zabluda pomisliti da ćete biti sjajni u nastupu jer ste govor izvježbali jednom ili nijednom.
govor je dvosmjerna ulica
I ne zaboravite – govor je dvosmjerna ulica. Uz sve što sam naveo, vaš govor mora u srž dodirnuti interese, potrebe i osjećaje vaše publike. Tek tada s ljudima stvarate vezu koja plijeni njihovu pozornost. Prilikom pripreme idućeg govora, pokušajte učiniti taj iskorak u kvaliteti. Ako vam ovaj tekst pritom pomogne, bit će mi drago. Sretno!


