top of page
Pretraživanje

7 KORAKA DO UVJERLJIVOG NASTUPA

  • Writer: Ivan Vrdoljak
    Ivan Vrdoljak
  • 19. pro 2024.
  • 3 min čitanja

Znate li koja je prošle godine bila najizvođenija karaoke pjesma u Sjedinjenim Državama? Tennessee Whiskey, moderni country klasik sjajnog Chrisa Stapletona.


Raj za entuzijastične izvođače i vjerojatno noćna mora za barmene koji po peti put slušaju nekoga kako masakrira refren.


I sad se pitate - kakve dovraga ova ljubavna pjesma ima veze s javnim nastupom?

Pa, vjerujem da je većina optimista koji su je pjevali na pozornicama raznih kafića - prilično dobro pogodila njezine riječi.


No prava borba dolazi kad treba uhvatiti ono što pjesmu čini posebnom: emociju, intonaciju, i interpretaciju.


Chris Stapleton
Chris Stapleton

Stapleton u originalu pjeva tako da vam se čini kao da vas osobno dodiruje tim toplim, dubokim glasom dok zajedno ispijate whiskey u sumraku. A karaoke? Često zvuče potpuno beživotno, ili u gorem slučaju - kao da netko davi mačku.


Isto je s javnim nastupima. Ljudi često misle da je dovoljno "znati riječi" – ili u ovom slučaju, imati spreman govor. Ali ono što govor (ili pjesmu) diže na višu razinu nisu samo riječi.


Ključno je kako ih izgovarate, vaše geste i mimika, ton glasa, energija koju unosite. Ukratko, vaša sposobnost da prenesete osjećaj svojoj publici.


Pjesme i govori: oboje traže riječi i emocije
Pjesme i govori: oboje traže riječi i emocije

U javnom nastupu ne trebate biti Stapleton da biste briljirali – ali svakako možete prestati zvučati kao govorni automat na google mapsima.


Nebrojeno puta u radu s ljudima uvjerio sam se da mnogi govornici jedva polovično koriste potencijal svojeg glasa i govora tijela dok prenose poruku.


90% polaznika tijekom mojeg treninga javnog nastupa shvate da mogu puno snažnije posegnuti u vlastite mogućnosti verbalne i neverbalne komunikacije, i biti značajno uvjerljiviji na pozornici nego što trenutačno jesu.


Način na koji prenosite svoju poruku barem je jednako važan kao i poruka. Nekoliko poznatih istraživanja kaže da je način upotrebe glasa i govora tijela puno važniji od riječi. 


Želite projicirati samopouzdanje i uvjerljivost. Donosim vam 7 ključnih karakteristika samopouzdanih i uvjerljivih govornika uz praktične savjete kako ih razviti.


Način prenošenja poruke često je i važniji od poruke
Način prenošenja poruke često je i važniji od poruke

1. Uspravno držanje

Ljudi više vjeruju svojim očima nego ušima.

Držanje tijela šalje snažnu poruku vašoj publici i prije nego što izgovorite prvu riječ.


Za početak, uspravan stav i stabilan stav. To je ono čime ostavljate dojam kontrole, stabilnosti i povjerenja. Počnite osvještavati svoju tjelesnu prezentnost čak i u svakodnevnim situacijama, a pogotovo na pozornici ili pred kamerom.


 

2. Kontakt očima

Povežite se s publikom kroz pogled. Gledajte ljude. Kontakt očima nije samo znak sigurnosti već i ključ za uspostavljanje povjerenja i empatije.


Ljudi u publici generalno preferiraju osjećati da se obraćate baš njima. Umjesto da prelazite pogledom po prostoriji, usredotočite se na pojedince ili manje skupine u publici, čime stvarate osjećaj osobne povezanosti.



3. KORIŠTENJE GLASA

Iz glasa proizlazi značajan dio vaše uvjerljivosti i dojma pred publikom. Varirajte ton, brzinu i glasnoću – monotonija ubija pažnju publike, dok promjene u ritmu i intonaciji ističu ključne dijelove i drže publiku pozornom. Usporedimo li naš glas s klavirom - zašto stalno svirati istu tipku, ako ih na raspolaganju imate 88?


Ciljamo na vokalnu dinamičnost. Iskoristite prirodnu mogućnost da da svojim glasom izrazite ne samo riječi, nego i emocije! Time ćete snažnije doprijeti do publike. Prenesene emocije u konačnici mogu biti važnije od riječi, stoga ih pažljivo birajte.

 

ree


4. Smiren govor tijela

Vaše geste prate vašu priču. Nervozni pokreti poput mrdanja nogom, vrpoljenja, tikova, petljanja rukama ili prečestog pomicanja mogu omesti publiku. Umjesto toga, koristite kontrolirane i prirodne geste koje pojačavaju snagu vaših riječi i odišu samopouzdanjem.



5. Jasnoća govora

Želite dobru artikulaciju i precizno korištenje riječi.

Govornici koji govore jasno, razumljivo i bez žurbe ostavljaju dojam sigurnosti i autoriteta. Pripazite na poštapalice poput "hm" ili "ovaj" ili "znači", jer mogu smanjiti uvjerljivost vaše poruke. Dobar govor uvijek je jasan i bez nepotrebnih prekida. Na treninzima s klijentima specifičnim vježbama redovito radim na suzbijanju poštapalica.



6. PrisutnoŠĆU PROTIV TREME

Budite ovdje i sada. Dobar govornik fokusira se na trenutak, umjesto na prošle pogreške ili buduće brige. Kad ste u potpunosti prisutni, vaša povezanost s publikom postaje snažnija.


Umjesto da se koncentrirate na vlastitu nervozu, usmjerite pažnju na poruku koju prenosite, i pratite reakcije publike. Ta prisutnost ili „mindfulness“ u javnom nastupu velik je izazov početnicima, a također se brusi specifičnim vježbama.



7. Snažna priprema

Priprema smanjuje nervozu i jača sigurnost.

Pravilna priprema omogućava vam da govorite s više slobode i samopouzdanja. Ne zaboravite uvježbati ključne dijelove govora i predvidjeti pitanja publike. Što ste sigurniji u sadržaj, lakše ćete se nositi s nepredvidivim situacijama.

 


Zaključak

Svatko može postati uvjerljiv govornik uz dosljednu praksu i strpljenje. Počnite malim koracima – odaberite jednu karakteristiku koju ćete danas usavršiti i posvetite joj vrijeme. Vjerujem da sami dovoljno dobro znate svoje pluseve i minuse u javnom nastupu.

 

Zatreba li vam pomoć u poboljšanju vašeg javnog nastupa, dijeli nas samo jedna e-mail poruka. :)


Sretno!


Ivan Vrdoljak



 
 
bottom of page